Your cart is currently empty!
de Bogdan Mureșan
Gânduri agile: dilema inovației în mediile Agile
Se întâmplă foarte des să aud oamenii din jurul meu, oameni care lucrează în medii agile spunând: nu avem timp să testăm idei noi, lucrăm la foc automat pe cerințele (noi) definite de altcineva, și mai mult, nu avem timp să testăm idei noi tehnice. Practic noi nu mai avem timp să inovăm. Aceste afirmații au un sâmbure ciudat de adevăr, dar mă și intrigă la maxim.
De la idee la realizare pe repede înainte. Este unul dintre pilonii principali ai mentalității agile. Mediile sunt rapid schimbătoare și nici o soluție nu oferă garanția succesului. Soluțiile trebuie validate rapid, să înțelegem dacă sau dacă suntem pe un drum bun sau greșit. Feedback-ul utilizatorilor este bine să vină cât mai repede ca să putem învăța și evolua soluția în direcția bună. Luănd aceste lucruri în calcul, este clar că gândirea Agile se bazează pe testarea și validarea rapidă a soluțiilor, a ideilor. Se bazează pe prototipizare și pe soluții minimale, simple, ce urmează a fi extinse în direcția potrivită sau, de ce nu, închise.
Ce înseamnă de fapt inovația. Există multe definiții ale inovației, și toate converg spre ideea de a crea ceva nou, a adăugă o sclipire produselor noastre, ceva care să aducă valoare, beneficii. Una dintre cele mai simple definiții este cea dată de Tom Freston, fost CEO al MTV Networks: “Inovația înseamnă să iei două lucruri care deja există și să le combini într-un mod nou“. Ceea ce înseamnă de fapt că, mai des decât credem, atunci când testăm o idee nouă, o soluție nouă, când aducem o îmbunătățire oricât de mică produselor noastre, într-un fel sau altul … inovăm.
Lumile se leagă. Sau așa ar trebui. În mintea mea cele două concepte se leagă bine de tot. Mediile Agile pun accentul pe testarea rapidă și cu eforturi minime a ideilor noi, idei de business, sau tehnice. Adică, din punctul meu de vedere, pun accentul pe inovare continuă. Mai mult chiar, ele crează contextul și modelează modul de gândire orientat spre inovație, spre a încerca lucruri noi și spre a genera continuu valoare în moduri noi. Ceea ce înseamnă că în cea mai mare parte a timpului inovăm. Inovăm atunci când validăm o ipoteză nouă. Inovăm când testăm un nou beneficiu pentru clienți. Inovăm când implementăm o îmbunătățire tehnică, când testăm o soluție ciudată la o problemă și mai ciudată. Noi de fapt suntem într-un process continuu de inovare.
Dilema. Și atunci vine întrebarea: unde se rupe filmul? De ce simțim că deși trăim într-un mediu concentrat pe testarea ideilor creative … noi totuși nu avem timp de inovație? Există câteva posibile capcane care merită menționate și cu care merită să rămânem în minte:
– De multe ori într-un mediu unde se aplică Scrum dezvoltăm o idee nouă în șase luni sau mai mult, în cicluri de două săptămâni fără să ținem cont de feedback de la utilizatori, fără să învățăm cu adevărat și fără să schimbăm planul inițial. Percepția creată este de dezvoltare de lungă durată fără inovare cu adevărat.
– O dată ce un produs crește și evoluează într-un produs mai mare sau un portofoliu de produse, este tot mai greu să pivotăm, sau să schimbăm des ceva tehnic super semnificativ, sau să găsim zilnic o nișă nouă. Din nou senzația este că nu mai inovăm pentru că nu apar des lucruri noi și senzaționale.
– Oamenii tehnici sunt prinși în vârtejul noilor funcționalități și greu pot să “vândă” o idee tehnică nouă. Și atunci se crează sentimentul de fugă după funcționalități fără inovare.
– Mentalitatea unor părți implicate care consideră că testarea unei idei noi care nu duce sigur spre ceva “în producție” înseamnă timp, efort și bani pierduți. Frica generată care stopează impulsul de a crea idei noi, dacă nu sunt sigure, duce din nou la percenția lipsei de inovare.
– Preferata mea: faptul că nu este cineva care să zică “săptămâna aceasta, sau azi, sau în această jumătate de zi, inovăm, testăm idei noi. Nu lucrăm pe funcționalități noi, ci inovăm.”. Probabil acesta este lucrul care crează senzația cea mai acută că nu inovăm.
Cum am putea trece peste aceste impedimente și să schimbăm această percepție, cum că în mediile Agile, concentrate pe testarea rapidă a ideilor și soluțiilor, unde toată lumea contribuie, nu avem ocazia să inovăm? Pentru că în fond și la urma urmei, este doar o percepție.